Mens vi venter

kan vi jo lige tage en kop te.
Te er godt, te er sundt og te er tiltrængt.

Men, men, men samtidig prøver jeg at spise sundt, og det er gået op for mig at det ikke er sundt, eller i hvert fald ikke godt, at drikke te til maden. Det hæmmer nemlig optagelsen af jern fra kosten – måske er det derfor jeg er i underskud, og er nødt til at drikke en snaps hver dag?

Kostråd, til os der har lav blodprocent:

Spis mørkt kød: oksekød, kalvekød, and, struds, vildt og indmad: hjerter og lever (inkl leverpostej).
Spis brød til: groft, hævet, gerne på surdej (ciabattabrød og rugbrød – ikke franskbrød).
Spis sesamfrø, hvedeklid, rosiner, svesker, dadler, figner, mandler og nødder.
Lav mad med bønner og linser.
Drik gerne et glas rødvin til maden.

Sunde dadler - og endnu sundere med et godt glas rødvin til

Mælk og mælkeprodukter (kalk) hæmmer optagelsen af jern.
Kaffe, te og kakao hæmmer optagelsen af jern.
Kød samt frugt og grønt med mange c-vitaminer (rød og gul peberfrugt, appelsin, kiwi, broccoli, juice), fisk og skaldyr fremmer optagelsen af jern.


Hvis man tager jerntilskud, bør det tages sammen med juice eller vand – og man skal undgå at drikke mælk, te, kaffe og kaffe 1½ time før og efter.

Det er ret kompliceret, altså!